بکلایت تلویزیون چیست؟

برای اینکه تصویر در صفحه تلویزیون تشکیل گردد به یک نور پس زمینه یعنی بکلایت نیاز دارد. بک لایت ها در حال حاضر به یکی از قطعات مهم تی وی ها تبدیل شده اند. اگر به تلویزیون های ال سی دی آشنایی داشته باشید، به خوبی می دانید که این نو

بکلایت چیست؟

 

بکلایت؛ (Backlight) نوعی نورپردازی است که در بیشتر نمایشگرها به عنوان نور پس زمینه شناخته می شود. نور پس زمینه یک اصطلاح عمومی تر برای معرفی طیف گسترده تری از سیستم نور پردازی است. این نور در نشان دادن کیفیت تصویر مانیتورها نقش بسزایی دارد. مانیتورهای ال سی دی (LCD) نمی توانند از خود نوری تولید کنند و برای اینکه تصویر دیده شود، به یک منبع نور وابسته هستند. بک لایت ها در انواع  نمایشگرهایی مثل رایانه، لپ تاپ، تلویزیون، گوشی های هوشمند، لامپ و ساعت های مچی برای ایجاد نور پس زمینه وجود دارد.  

بکلایت بر خلاف بیشتر لامپ هایی که از جلو روشن می شوند، در پشت صفحه نمایشگرها استفاده می شود. در بیشتر صفحه نمایش ال سی دی ها چندین لایه نورپردازی وجود دارد که بکلایت در دورترین لایه قرار گرفته است.

 

 

 

بک لایت وضوح تصویر تلویزیون

 

بکلایت تلویزیون چیست؟

 

برای اینکه تصویر در صفحه تلویزیون تشکیل گردد به یک نور پس زمینه یعنی بکلایت نیاز دارد. بک لایت ها در حال حاضر به یکی از قطعات مهم تی وی ها تبدیل شده اند. اگر به تلویزیون های ال سی دی آشنایی داشته باشید، به خوبی می دانید که این نوع مدل ها به لامپ های فلورسنت مجهز است و برای ایجاد نور پس زمینه به کار برده می شود. این لامپ ها از نظر قیمت کاملا مقرون به صرفه است؛ اما به خاطر داشتن جیوه، نور کامل در تلویزیون ها فراهم نمی شود. همچنین از نظر تولید گرما و مصرف نیروی برق مقرون به صرفه نیست.

برای حل این معایب در حال حاضر از تکنولوژی جدید یعنی لامپ های ال ای دی (LED) به عنوان بکلایت تلویزیون به کار برده می شود. این لامپ ها علاوه بر بهبود نورپردازی مانیتورهای تلویزیون از نظر مصرف برق و تولید گرما در پایین ترین حد است.

بکلایت تلویزیون به شکل پنلی است که در روی آن تعدادی ال ای دی قرار گرفته و جایگزین لامپ های فلورسنت (Ccfl Backlight) شده است. قرار گرفتن لامپ های ال ای دی در روی بک لایت تلویزیون به شیوه های مختلفی انجام می شود. بک لایت ممکن است کامل باشد (Full Led Backlight)  یا در سمت های مختلف تی وی مثل چپ، راست، پایین یا بالا قرار بگیرد.

 

             

بکلایت تلویزیون

 

چرا بکلایت در تلویزیون دچار خرابی می شود؟

 

تا حالا شاهد خطوط افقی تیره بر روی صفحه تلویزیون منزلتان بوده اید؟ بعد از این خطوط صفحه نمایشگر تی وی سیاه می شود. به نظرتان چرا این اتفاق می افتد. بله کاملا درست است، بکلایت تلویزیون خراب شده است. همانطور که گفته شد برای ایجاد روشنایی و نور پس زمینه در تلویزیون های ال سی دی (LCD) از لامپ های فلورسنت استفاده می شود. با خراب شدن لامپ فلورسنت نور پس زمینه تی وی ناپدید می شود.

همین مشکل در تی وی های ال ای دی نیز دیده می شود. از این جهت به این تلویزیون ها (LED) گفته می شود که در آن به جای لامپ های فلورسنت پنل ال ای دی به کار می رود. بکلایت تلویزیون های ال ای دی به صورت موازی کنار یکدیگر قرار می گیرد و به همین خاطر ویژگی تی های ال ای دی جدید ضخامت کمتری دارند. همچنین مصرف برق کمتر و شفافیت و وضوح تصویر بهتر شده است.

با خراب شدن یکی از لامپ های ال ای دی، بکلایت تلویزیون نیز آسیب می بیند و تصویر صفحه در آن محو می شود. اما از کجا بدانید حتما بک لایت معیوب شده است؟ یک چراغ قوه تهیه کنید و نور آن را به صورت اریب به مانیتور تی وی تابانده، اگر تصویر را مشاهده کردید، پس بک لایت ایراد پیدا کرده است.

برای تعمیر بکلایت تلویزیون باید به افراد کارکشته و ماهر مراجعه کنید. زیرا این افراد به خوبی می دانند بک لایت تی وی های ال ای دی با کیفیت را باید از کجا خریداری کنند. 

 

         

تعمیر بکلایت

 

در تی وی های امروزی از کدام نور پس زمینه استفاده می شود؟

 

با توسعه روز افزون تکنولوژی در صنایع الکترونیک، مانیتورهای مختلف در سایزها و اندازه های گوناگون، صفحه های فلت و بک لایت های با کیفیت به بازار عرضه می شود. جدیدترین بکلایت که در بازار موجود است، می توان به دو مورد ذیل اشاره کرد:

بک لایت های مستقیم (Direct LED) : در این مدل لامپ های LED به صورت شاخه های افقی و فاصله های مشخص در پشت صفحات مانیتورها قرار گرفته است. نوری که از آن تابیده می شود به صورت مستقیم در پشت صفحه نمایان است. در بازار به این نوع بک لایت ها شاخه ای نیز می گویند.

بکلایت غیر متمرکز (Edge LED) : در این مدل لامپ ها در عرض یا طول صفحه نمایشگر در حاشیه ها قرار دارد. این امر باعث شده مانیتور تی وی ها فلت تر باشد. اما در این نوع از بک لایت ها میزان گرمای تولید شده بیشتر است.

 

      

بک لایت لپ تاپ

 

چگونه بفهمیم که بکلایت تلویزیون خراب شده است و از کجا باید تهیه کنید؟

در تلویزیون های امروزی از کجا می توان تشخیص داد که بکلایت خراب شده است؟ در صورت خرابی آن را از کجا تهیه کنید؟ مطمئن هستیم که اصلا دوست ندارید تصویر صفحه تی وی محو شود؛ زیرا خرید بک لایت اورجینال و اصل کار سختی است. اما در هر صورت این ممکن است برای همه اتفاق بیفتد. حالا از کجا بدانیم این قطعه مهم خراب شده است. خواندن دلایل ذیل چند ثانیه زمان شما را می گیرد؛ اما با نشانه های خرابی بک لایت تی وی به خوبی آشنا می شوید.

  • صدای تلویزیون را می شنوید، ولی تصویری وجود ندارد.
  • رنگ های تصاویر به هم می ریزد و قابل تشخیص نیست.
  • یک هاله تاریک در تصویر صفحه مشاهده می کنید.
  • در تصویر صفحه نقطه های نورانی دیده می شود.
  • در برخی از قسمت های مانیتور تصویر دیده نمی شود.
  • در هنگام روشن کردن، آرم تی وی را مشاهده می کنید، اما بلافاصله ناپدید می شود.

بعد از اینکه متوجه شدید که بکلایت تلویزیون خراب شده است باید به سراغ محصولات با کیفیت بروید. در خرید بک لایت به اورجینال و اصل بودن جنس حتما دقت کنید و آن را از جایی تهیه فرمایید که فروشنده قطعات اصلی باشند.

 

             

تاریکی نصف صفحه تلویزیون در هنگام خرابی بک لایت

 

ارسال نظر
  • - نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
  • - لطفا دیدگاهتان تا حد امکان مربوط به مطلب باشد.
  • - لطفا فارسی بنویسید.
  • - میخواهید عکس خودتان کنار نظرتان باشد؟ به gravatar.com بروید و عکستان را اضافه کنید.
  • - نظرات شما بعد از تایید مدیریت منتشر خواهد شد